Rate this post

سنگ مرمر ، دارای خصوصیات منحصر به فرد زیادی است که آن را به سنگی ارزشمند در صنایع مختلف تبدیل کرده است، از جمله کاربردهای این سنگ زیبا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ساختمان سازی، طراحی داخلی و بیرونی منازل
سنگ مرمر از دیرباز به عنوان سنگ خدایان و پادشاهان شناخته شده و از آن به وفور در ساخت بناهای تاریخی باستان استفاده می شده است.به عنوان مثال این سنگ در ساخت تاج محل که از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی است استفاده شده و در سراسر بنا از جمله گنبدها و برج های مرمرین آن دیده می شود.
از آن جا که مرمر به راحتی در دسترس است، ظاهر زیبا و شفاف و صیقلی دارد و به دلیل کلسیت موجود در آن نسبت به سنگ آهک راحت تر شکافته می شود امروزه نیز از آن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی تزیینی و پر کننده در پروژه های ساختمانی از جمله ساخت دیوارهای داخلی و بیرونی منازل، پوشش کف، دکوراسیون، پله ها و سنگ فرش ها استفاده می شود.
2. کشاورزی و بهبود خاک
سنگ مرمر مانند سنگ آهک بر اثر حرارت دیدن در کوره به اکسید کلسیم تبدیل می شود که به آن آهک نیز می گویند. از این ترکیب در کشاورزی برای بهبود و کاهش اسیدیته خاک استفاده می شود.ترکیب آهک با کودهای شیمیایی برای افزایش بازدهی خاک و محصولات مفید است.
3. مجسمه سازی
از ویژگی شفافیت، درخشندگی و براق بودن سنگ مرمر در هنر مجسمه سازی استفاده های زیادی شده است. این ویژگی در کنار خصوصیاتی همچون صاف بودن و تراش آسان باعث شده سنگ مرمر به یکی از بهترین سنگ ها برای مجسمه سازی تبدیل شود زیرا زمانی که خوب تراشیده شود در همه جهات یکنواخت و یک شکل به نظر می رسد. بعضی از مشهورترین مجسمه های دنیا از آن درست شده اند که از آن جمله می توان به مجسمه آرتمیس، الهه یونانی اشاره کرد.
4. داروسازی
به دلیل خاصیت خنثی سازی اسیدها در سنگ مرمر، مرمر با بالاترین درجه خلوص را پس از پردازش و از بین بردن ناخالصی برای ساخت محصولات دارویی همچون آلکا سلتزر – داروی مورد استفاده برای درمان سوء هاضمه ناشی از اسید – به کار می برند
5. رنگ زدا
از سنگ های مرمر سفید برای تولید یک محصول رنگ زدا به شکل پودر سفید استفاده می شود که اغلب به عنوان روشن کننده، پر کننده و رنگدانه در صنعت کاغذ، رنگ و تولید برخی محصولات دیگر کاربرد دارد.
6. خنثی سازی اسیدها
همان طور که قبلا گفتیم مرمر از کربنات کلسیم تشکیل شده، این ماده در خنثی کردن اسیدها بسیار موثر است، به همین دلیل مرمر را خرد کرده و از پودر حاصل از آن برای خنثی کردن اسیدها از جمله اسید موجود در خاک، جریان های آب و همچنین در صنایع شیمیایی استفاده می کنند.
7. مکمل های دامی
پودر مرمر نرم، قابل حل و سرشار از کلسیم می باشد و از آن برای تولید مکمل های کلسیمی در خوراک حیوانات از جمله گاوها و مرغ ها استفاده می شود.
8. گورستان ها
یکی از متداول ترین کاربردهای مرمر در ساخت سنگ قبرها می باشد زیرا برش و حکاکی روی مرمرها بسیار آسان است.

  • کاربرد سنگ مرمر برای دیوار بین کابینت‌ها

یکی از سبک‌های پرکاربرد برای بخشیدن جلوه خاص به آشپزخانه استفاده از دیوار بین کابینتی از جنس سنگ مرمر و هماهنگی آن با کف پوش آشپزخانه است. برای اجرای این سبک دکوراسیون از رنگ‌های مختلف سنگ مرمر متناسب با طراحی آشپزخانه بهره برید.

  • کاربرد سنگ مرمر بعنوان کف پوش ساختمان

استفاده از کف پوش مرمر با قابلیت استحکام بالا و راحتی نظافت و همین طور یک زیبایی خاص در محیط همراه است. چون سطح سنگ مرمر سرد بوده بیشتر برای مناطق گرمسیر از کف پوش سنگ مرمر استفاده می‌شود.

  • ساخت میز با جنس سنگ مرمر

امروزه از سنگ مرمر برای ساخت وسایلی مثل انواع میز و همین طور گلدان‌های مخصوص برای جلوه بخشیدن به محیط اطراف استفاده می‌شود.

  • کاربرد سنگ مرمر در ساخت راه پله

از انواع سنگ مرمر متناسب با طراحی داخلی منزل برای ساخت راه پله استفاده می‌شود. ترکیب آن با نرده‌های چوبی و استیل جلوه ویژه‌ای را به همراه دارد.

  • کاربرد سنگ مرمر در ساخت لامپ‌های تزئینی

امروزه از لامپ‌های تزیینی مرمر برای تغییرات دکوراسیون و طراحی خاص استفاده شده که در نورپردازی و عبور نور از خود بسیار قوی می‌باشند.

  • استفاده از سنگ مرمر در ساخت کانتر آشپزخانه

از انواع سنگ مرمر برای طراحی و ساخت کانتر مرمر در آشپزخانه استفاده می‌شود. وجود رگه‌های رنگی و سیاه در سطح سنگ مرمر بر زیبایی و جلوه محیط اطراف آشپزخانه افزوده است.

  • سنگ مرمر در طراحی و کوراسیون حمام

از سنگ مرمر در طراحی بازسازی سرویس بهداشتی و حمام برای طراحی و ساخت انواع سینک روشویی، وان و دیوارها استفاده کرد.

  • کاربرد سنگ مرمر بعنوان دیوارپوش

سنگ مرمر را می‌توان برای تهیه و ساخت انواع دیوارپوش نیز به کار برد. این خلاقیت باعث بوجود آمدن نقاط کانونی در دکوراسیون داخلی و تغییر فضای منزل می‌شود. کاربرد چوب و استیل در کنار این نوع دیوار پوش در زیبایی آن تاثیر مستقیم دارد.